3de graad foto's
6de leerjaar: Halloween op school
De kinderen van het zesde leerjaar vierden Halloween op school. We griezelden; maakten pompoensoep met het tweede leerjaar en sneden onze eigen pompoen uit.
6de leerjaar: De oude olympische spelen
De leerlingen van het zesde leerjaar leerden over de Oude Grieken. We leerden over Athene en de filosofen, over Sparta en zijn soldaten en over Olympia. We sloten deze lessen af met onze eigen Olympische spelen.
3de graad: democratie
De leerlingen van de derde graad richtten zelf een politieke partij op, voerden campagne en vormden coalities. Na een stemming van het parlement mogen de ministers hun ideeën uitvoeren.
6de leerjaar: Fossielen knutselen
De leerlingen van het zesde leerjaar leerden gedurende de lessen geschiedenis over archeologische opgravingen en fossielen. Omdat het een beetje moeilijk is om fossielen te vinden besloten we om er zelf enkele te maken.
5de leerjaar: begrijpend lezen: klas op stelten 2024
Wie had gedacht dat een les begrijpend lezen zo leuk kon zijn!? We lazen een paar instructies in ons taalboek en mochten die dan ook uitvoeren. We werden wel nauwlettend in de gaten gehouden of we de opdrachten wel uitvoerden zoals het beschreven stond. Op die manier werden we ook bewust gemaakt dat we de opdrachten stap voor stap moesten lezen en uitvoeren.
5de leerjaar: Week van de sportclub
Tijdens de week van de sportclub werd het 5de leerjaar verantwoordelijk gesteld voor onze dagelijkse opwarming. Ze deden deze in functie van de sport die zij beoefenen. De kinderen gingen enthousiast aan de slag en zorgden voor een goed en sportief begin van de dag. Er werd een planning opgesteld zodat alle sporten eens aan de beurt kwamen. Elke dag van de week mochten de kinderen in hun sportoutfit naar school komen.
3de graad: Made In
De leerlingen van de derde graad leerden over de economie in het thema: 'made in'. Gedurende dit thema hebben ze zelf een bedrijf opgericht waarmee ze op de markt van de derde graad hebben gestaan.
5de leerjaar: begin schooljaar 2024
Toen we de eerste dag op school aankwamen wisten we nog niet goed wat ons te wachten zou staan in het 5de leerjaar. Verbaasd waren we toen we te horen kregen van de juf dat we de klas niet in mochten vooraleer we een paar opdrachten tot een goed einde hadden gebracht. De juf liet ons al direct zwoegen en zweten op enkele moeilijke oefeningen. Gelukkig konden we, door goed samen te werken, de opdrachten goed afwerken en mochten we eindelijk ons klasje binnen stappen.
6de leerjaar - De kapelletjes van de Heilige Drogo bezoeken
De leerlingen van het zesde leerjaar gingen samen met meester Stefaan langs de kapelletjes van de Heilige Drogo.
6de leerjaar: Bezoek Don Bosco Halle
De leerlingen van het zesde leerjaar brachten een bezoek aan Don Bosco Halle.
1ste en 3de graad: knutselen voor de kinderfuif
De kinderen van de eerste en de derde graad hebben samen kijkdozen gemaakt voor de kinderfuif.
6de leerjaar: Bezoek HHC
We brachten een bezoek aan de eerste graad van het Heilig Hart & College in Halle.
3de graad: Techniekdag
Vandaag werden de leerlingen van de derde graad ondergedompeld in de wereld van het verbouwen. Ze legden leidingen, zaagden plinten in verstek, metselden een muur, legden elektriciteit, verfden en bouwden kleine meubels.
6de leerjaar - Op bezoek in het SGI
De leerlingen van het zesde leerjaar gingen vandaag een kijkje nemen in het SGI.
3de graad: Red Star Line museum
Red Star Line museum: Er was eens een meisje dat in een klein dorpje woonde. Iedere dag wachtte zij op een brief. Een brief van haar vader uit Amerika. Tot op een dag haar geduld werd beloond. De brief arriveerde en het meisje vertrok op avontuur, haar vader achterna. Op naar Amerika! We gingen net als Dinska op de lange tocht naar Amerika. En we gingen niet alleen: jonge landverhuizers gingen met ons mee en gaven tips over wat ons te wachten stond. We leerden hoelang we onderweg zouden zijn, wat we moesten meenemen en achterlaten en waarom we maar beter konden liegen over onze leeftijd. Wat doe je tegen zeeziekte en hoe verdrijf je de verveling aan boord? Na een afmattend avontuur bereikten we moe maar tevreden onze bestemming. Na het museum trokken we nog even Antwerpen in. We gingen naar het MAS en genoten van het panoramisch zicht op de bovenste verdieping. Van daaruit ging onze toch verder. We vonden het heel leerrijk.
5de leerjaar: Shakespeare
Shakespeare was een heel groot schrijver die kon toveren met woorden. Er werden vele theaterstukken gemaakt waarbij we onze fantasie en creativiteit ook moesten aanspreken. Om de fantasie en de verbeeldingskracht van de kinderen wat te versterken kropen we even in Shakespeares huid. Ze kregen verschillende locaties die ze moesten uitbeelden, zonder geluid. Aan de hand van de bewegingen, gezichtsuitdrukkingen, lichaamshoudingen moesten we dus kunnen zien op welke locatie ze zich bevonden. Het was een heuse ervaring.
5de leerjaar: Sjaaldans
Tijdens de muzische lessen gingen we ons een beetje verdiepen in de Arabische cultuur. We leerden dat zij een volledig ander alfabet hadden, veel kleuren gebruiken en heel goed kunnen dansen. Wij probeerden met onze sjaal een paar letters van het alfabet in beweging om te zetten. Zo kwamen we tot een klein dansstukje.
5de leerjaar: Boekenmarkt
Elke maand gaan we naar de bibliotheek en krijgen de kinderen een opdrachtje rond het gelezen boek. Deze keer mochten ze een boekenmarkt organiseren. Zij waren de schrijvers van het boek en moesten dit promoten aan de verschillende uitgevers die langs kwamen. Ze mochten hun creativiteit de vrije loop laten. Kraampjes werden opgesteld en iedereen promootte zijn/ haar boek.
3de graad - Beroepenbeurs
In functie van het thema gratis en op stap naar het secundair onderwijs spraken we over verschillende soorten beroepen. We nodigden de ouders uit voor een speeddate. Zij konden dan vertellen over hun beroep en wat dit allemaal inhoudt. De kinderen gingen van ouder tot ouder om zo telkens wat meer te weten te komen. De kinderen vonden het alvast heel interessant en kregen ook een zicht op de verschillende mogelijkheden. Dank je wel aan onze ouders om dit op een leuke en leerrijke manier aan te pakken.
3de graad - Archeocentrum Velzeke
De leerlingen van de derde graad brachten een bezoek aan het Archeocentrum Velzeke. De leerlingen ontdekten een rijke verzameling archeologische voorwerpen daterend uit de prehistorie, de Gallo-Romeinse periode en de vroege middeleeuwen. Hé, daar marcheert een cohort Romeinen voorbij! En kijk, daar slaat een Galliër op de vlucht!
6de leerjaar - Het getal Pi ontdekken
Aan de hand van enkele proefjes ontdekten we dat we met de diameter van een cirkel drie keer volledig op de omtrek van de cirkel kunnen leggen. Maar wat doen we met het kleine stukje dat overblijft? Het antwoord? Het getal Pi
3de graad - Bomen planten voor het speelbos.
De leerlingen van de 3de graad hebben de kou getrotseerd om bomen te planten voor het speelbos naast de school.
6de leerjaar - Voorleesweek
De leerlingen van het zesde leerjaar hebben er een toffe voorleesweek opzitten. Eerst bouwden we een voorleeshut en nadien gingen we voorlezen in het eerste leerjaar.
6de leerjaar - Le défilé de mode
De leerlingen van het zesde leerjaar organiseerden een modeshow in het Frans voor de kinderen uit het derde en het vierde leerjaar.
6de leerjaar - De oude Grieken en de Olympische spelen
De leerlingen ontdekten hoe de oude Grieken als eerste Olympische Spelen organiseerden. Tussen korte stukjes uitleg door deden we ook verschillende sporten na, weliswaar met hedendaagser materiaal.
5de leerjaar: Van pool tot pool experimenten
Tijdens ons thema mochten we wat opzoekingswerk verrichten en enkele proefjes gaan uitvoeren.
5de leerjaar: continentenmove
Bij ons thema 'Van pool tot pool' vliegen we de hele wereld rond. Daar kon een dans natuurlijk ook niet ontbreken. WE probeerden om bewegingen van elk continent om te zetten in een klein zelf gemaakt dansje.
6de leerjaar - Drama
De leerlingen van het zesde leerjaar leefden zich helemaal uit tijdens de eerste dramales van het schooljaar.
3de graad: landschapsreliëf maken
Na het bekijken van verschillende luchtfoto's kregen de kinderen de opdracht om een landschap te ontwerpen.
5de leerjaar: klas op stelten.
Tijdens de begrijpend lezen les mochten de kinderen de klas echt op stelten zetten. Ze lazen enkele instructies die ze mochten uitvoeren. Dit vonden ze natuurlijk heel leuk.
3de graad: internetvaardig
Wat kan en mag wanneer we met de computer werken. We kregen hierover meer uitleg en kwamen weer heel wat te weten.
Europese beurs
De leerlingen van de derde graad organiseerden een Europese beurs. Iedereen was welkom om samen Europa mee te ontdekken.
Toren op slot
“Wanneer de klokken van de basiliek kapot zijn en het beiaardconcert in het water dreigt te vallen, schakelt de burgemeester van Halle de leerlingen in! Een gids neemt ze mee doorheen de stad. Onderweg dienen er opdrachten opgelost te worden om de code van de kist te kunnen kraken waarin het telefoonnummer van de klokkenmaker ligt. Lukt het de kinderen om de code te kraken?” Bedankt juf Kaat, meester Stefaan en juf Frieda om ons te komen helpen op deze leuke dag.
6de leerjaar - De gouden weken
In september liggen de gouden weken: 3 weken waarin het zesde leerjaar aan de klassfeer heeft gewerkt. Wat we allemaal doen? We maken tijd om elkaar te leren kennen met allemaal leuke spelletjes tussen de lessen door of op het einde van de dag, in het bos.
6de leerjaar - hoogtelijnen onderzoeken
Wat is een hoogtelijn op een aardrijkskundige kaart? Hoe werkt dat? Waarvoor dient dat? Hoe maken ze dat? ... De leerlingen van het zesde leerjaar zochten het uit.
6de leerjaar: Terug naar de kleuterklas
De leerlingen van het zesde leerjaar gingen nog eens kijken naar hoe het voor hen allemaal is begonnen op school.
6de leerjaar: Een leerrijke fietstocht met meester Stefaan.
Meester Stefaan nam de leerlingen van het zesde leerjaar mee naar een kapelletje met een wel heel bijzonder verhaal... Dit deden we op deze prachtige lentedag natuurlijk met de fiets!
5de en 2de leerjaar: Aliens maken
Na de paasvakantie is het kinderfuif. Thema van dit jaar is de ruimte. Ook wij gingen creatief aan het werk en hiervoor riepen we de hulp in van het 2de leerjaar. Het was fijn om met hen samen te werken. We besloten alienmaskers te maken uit papier maché. Scheuren en plakken maar. De vormen zijn al goed gelukt en moesten we natuurlijk even laten drogen. De afwerking komt later.
5de: Veilig in het verkeer
Nadat agent Pascal, tijdens een vorige les de verkeersborden had opgefrist, trokken we er samen op uit. We keken in de straat van onze school welke verkeersborden we er terug vonden en wat ze betekenden. We moesten ook allemaal aan het kruispunt op een goede en vlotte manier oversteken. Het is toch niet altijd zo simpel als we denken. Bedankt agent Pascal om ons veilig te leren zijn in het verkeer.
5de: Actualiteit in de klas
Nadat ieder van ons elke week de actualiteit had gevolgd en deze ook had verteld in de klas, wilde de juf dat we een echt journaal zouden maken. We werden in kleine groepjes verdeeld. We zochten naar goed nieuws en selecteerden enkele interessante artikels. Sommigen kozen ook voor de echte muziekjes van het journaal. Ze maakten een presentatie net als echte journalisten. Het nieuws werd verteld, interviews werden afgenomen, het weer en de sport werden meegedeeld. Ze hebben het super gedaan.
6de leerjaar: Secundaire scholen bezoeken.
De leerlingen van het zesde leerjaar gingen op bezoek bij verschillende secundaire scholen.
Natuurbeheer
Op maandag 13/03 trokken we de natuur in. We gingen nieuwe planten aanplanten op de berm aan onze school. Het kostte ons hier en daar wat moeite maar we gingen er helemaal voor. Nadien kregen we ook nog een lesje rond biodiversiteit. We vonden het allemaal heel interessant.
5e leerjaar: boekopdracht: boekenmarkt
We kregen van de juf de opdracht om een boekenmarkt te organiseren. We werden uitgevers die op de markt kritisch gingen rondkijken om een nieuw boek uit te geven. We maakten allemaal een kraampje die promotie maakte rond ons boek. Het was heel geslaagd.
In de sneeuw spelen
Een dagje sneeuw konden we niet zomaar laten passeren. Op het einde van de dag mochten we op ons grasveld ons eventjes laten gaan. We genoten ervan en maakten ook grote sneeuwpoppen
Waterorkest
In functie van ons thema 'Water' kregen we de opdracht om een leuk deuntje te maken met behulp van flessen en water. Het lukte ons heel goed en we hoorden hele leuke dingen.
5de leerjaar: Boekentroevers/boekenproevers
In het kader van de jeugdboekenmaand werd het 5de leerjaar opgeleid als boekentroevers. Zij leerden hoe ze een verhaaltje goed en expressief konden voorlezen en hoe ze ervoor konden zorgen dat anderen hun verhaaltje goed begrepen. Ze leerden goede vragen stellen over het verhaal en leerden doorvragen. Hiervoor werkten we samen met het 2de leerjaar. Zij werden onze boekenproevers. De eerste keer verliep alles heel vlot. We kijken al uit naar de volgende keer.
Cupsong
We maakten ritmes met behulp van bekertjes. In kleine groep mochten we enkele combinaties bedenken en deze aan elkaar tonen.
Boekopdracht: Kruip in de huid van je hoofdpersonage
Als boekopdracht kregen we van de juf te horen dat we in de huid van ons hoofdpersonage moesten kruipen. We mochten ons helemaal inleven en ons verhaal komen vertellen aan de klas. We vonden dit heel leuk om te doen en genoten van ieders voorstelling.
6de leerjaar - Een fontein maken
De leerlingen van het 6e leerjaar maakten een fontein in het kader van het thema water.
6de leerjaar: Laatste 100 dagen
De leerlingen van het 6e leerjaar vierden vandaag hun laatste 100 dagen op de basisschool.
Technopolis foto's
‘Kan ik fietsen met vierkante wielen? Hoe blijft een duikboot onder water? Hoe werkt een heteluchtballon? En wat? Hoe? Waar? Huh!?’ Er Lijkt nooit een einde te komen aan die eindeloze vragenstroom? In Technopolis konden de leerlingen van de 3e graad een antwoord zoeken op hun vragen, want in Technopolis wordt alles vanzelf… logisch.
6e leerjaar: Werken rond het boek 'De vijand'
Twee soldaten zitten alleen in een put in de woestijn. Ze zijn in oorlog en dus elkaars gezworen vijanden, want dat de ander schuldig is aan de oorlog, weten ze wel zeker. De Generaals hebben het immers zo verteld en het stond bovendien in hun oorlogshandboek. In felle zon en gietende regen wachten ze tot de oorlog voorbij is. Totdat de ene soldaat besluit eens een kijkje te nemen bij de ander… Samen met de leerlingen van het eerste leerjaar, ontdekten de leerlingen van het 6e leerjaar de waanzin van oorlog.
Democratie
In het teken van onze lessen rond democratie trokken we met de 3de graad naar Brussel. Daar brachten we een bezoek aan het Vlaams parlement. We kregen er een rondleiding en mochten zelfs een echt debat voeren in één van de commissiekamers. Het was heel leerrijk.
Warmste week
Omdat we graag in de periode voor Kerst ons steentje willen bijdragen besloten we om voedselpakketten te maken voor de organisatie Open Armen. Zij kwamen eerst wat uitleg geven over wat ze juist doen.
Toneelvoorstelling
We werden door de gemeente getrakteerd op een toneelvoorstelling. We vonden het heel leuk, grappig.
Voorleesweek
Tijdens de voorleesweek kregen wij de opdracht om bij onze jongste kleuters te gaan voorlezen. We waren heel enthousiast. In kleine groep gingen we op zoek naar een geschikt verhaal en we gingen ook samen oefenen. We hebben er echt van genoten om dit te doen.
11 november
Op 11 november herdachten we Wapenstilstand. De leerlingen lazen voor in de kerk en deden een oproep tot vrede. John McCrae schreef ooit: In Vlaanderens velden bloeien de klaprozen ... Vandaag zou hij schrijven: In Vlaanderens scholen bloeien fantastische leerlingen.
Wapenstilstand voorbereiden foto's
De leerlingen van de derde graad maakten versieringen om de kerk in te kleden tijdens de 11 november viering.
6e leerjaar: Kinderen in bezet gebied foto's
Aan de hand van verschillende thema’s zoals eten, vluchten, dood en gevaar… Maakten de leerlingen van het zesde leerjaar een affiche over hoe het was om honderd jaar geleden in hun eigen gemeente te leven. Zo leerden de leerlingen de oorlog op een heel andere, meer persoonlijke manier, kennen.
Halloween pompoenen maken foto's
Tijdens de oogstfeesten werden voeger grote kampvuren gestookt. Men geloofde dat de kwaadwillende geesten zich ophielden in de schaduwen. Om deze geesten af te leiden, werden er gezichten in pompoenen gekerfd waarna er een kaarsje in werd geplaatst. De leerlingen van de derde graad hebben deze traditie met veel plezier verder gezet door zelf prachtige Halloween pompoenen te maken.
American Games foto's
De leerlingen van de derde graad maakten kennis met allemaal Amerikaanse sportactiviteiten. Ze ontwikkelden hierbij hun basisvaardigheden uit base-ball, american football, frisbee, rugby, kin-ball,…. Kortom het was een leuke en sportieve namiddag.
Het Bastogne War Museum foto's
De leerlingen van de 3e graad herbeleefden één van de grootste veldslagen van de tweede wereldoorlog. Het parcours van het Bastogne War Museum vertelde ons alles over de Slag om de Ardennen. Het voelde bij momenten alsof we midden in de slag zaten. Van een leuk en leerrijk bezoek gesproken.